Van Bains les Bains naar Nancy - Reisverslag uit Nancy, Frankrijk van Radlers - WaarBenJij.nu Van Bains les Bains naar Nancy - Reisverslag uit Nancy, Frankrijk van Radlers - WaarBenJij.nu

Van Bains les Bains naar Nancy

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Radlers

13 Mei 2022 | Frankrijk, Nancy

Goeiemorgen,

Jaaaaaaa, we hebben heerlijk geslapen. Een bed van 2 m breed en een los bed. Lekker fris op de kamer en vanmorgen is er een buitje regen gevallen. Het stof is weg. Ontbijt was prima, maar het vlees ontbrak. Dat is een minpuntje als je met 2 carnivoren aan tafel zit. Dus maar alle kaas geplunderd. Theo heeft gisteren het terrein verkend en vond het een hele mooie trouwlocatie. Prachtig aangelegde tuin met vijver een een stromend beekje. Ik heb geen idee waar hij op zinspeelt. Om 8:30 zaten we op de fiets en richting de route. De eerste 10 km zaten nog een aantal pittige heuveltjes in. Daarna hebben we het kanaal opgepikt waar we gisteren de laatste uren ook langs hebben gereden. We zijn de heuvels achter ons en de rest is vlak.

Net boven Epinal pikken we de eerste glimpjen van de Moesel op. Een stroomversnelling waar nog geen scheepvaart mogelijk is. Er loopt wel een kanaal parallel. En we besluiten om dit te volgen ipv de originele route. Want we moeten kilometers maken. Onderweg passeren we meer dan 100 sluisjes, want elke 2 m verval moet er weer wat gebeuren im scheepvaart mogelijk te maken. We krijgen malheur. Een stuk hout slaat bij Johan tussen het wiel en vernield zijn spatbord. Gelukkig geen persoonlijk letsel. Na wat reparatiewerk met tierips kunnen we verder. De lunch van vanmiddag was weer een heerlijk fruithapje wat we de laatste dagen hebben gemist. We besluiten om vannacht in Nancy te overnachten, maar dan moeten we nog we de nodige kilometers maken. Dus de turbo erop en als een TGV naar Nancy. Ook nog even onze overnachting geboekt. Onderweg wordt er minder gecommuniceerd. De gesprekstof begint op te raken en de vermoeidheid in voelbaar en misschien ook heimwee. Om 16:00 zijn we in Nancy, met 116 km op de teller. Hotel ligt lang de route. Puur toeval. Even gedoucht en de stad in. We zijn onder de indruk van het het mooie Nancy. We landen op een terras op een geweldig mooi plein en zakken onderuit om na te genieten van onze inspanning, de mega mooie gebouwen, ons biertje en het nog steeds niet af laten wetend weer. Het diner is magnifiek op een uitzonderlijke locatie. We zitten hier als God in Frankrijk. Nog even een afzakkertje in een Ierse pup met een 'heerlijke' Guinness. Het is niet bij één afzakkertje gebleven, want een Ierse pup is een Ierse pul. En what happens in Nancy stays in Nancy. Details worden hier verder niet besproken, maar we genieten nog elk moment na als we het er samen over hebben.

We sluiten Nancy in ons hart en gaan liggen. Het is weer heet op de hotelkamer, maar we hebben airco.

Weltrusten (voor het geval het mogelijk is).

Radlers

Fietstocht naar Praag. Het gaat er weer van komen. Wij vertrekken volgende week naar Tjechië. Wie zijn wij? Het is precies 12 jaar (30 april 2006 koninginnedag) dat Johan en Theo vertrokken naar Santiago de Compostella. In plaats van met zijn tweeën gaan we nu met z'n drieën. We hebben een ervaren navigator gezocht en gevonden, namelijk Bert. Het is de bedoeling dat wij volgende week vrijdag, 27 april op Koningsdag voor een tocht van 1200 km vertrekken. In Tjechië woont neef Rob met zijn vrouw en kinderen in het plaatsje Humpolec. We vertrekken vrijdagochtend om 9:00 uur vanaf hetzelfde vertrekpunt als 12 jaar geleden n.l. onder de brug in Ravenstein. We proberen tussen 80 en 100 km per dag te fietsen. Enkele plaatsen op onze route zijn Nijmegen, Hamm, Paderborn, Münden, Coburg, Bayreuth de grens over bij Cheb en dan via Plzen naar Humpolec. Onze bedoeling is om op donderdag 10 mei in Humpolec te arriveren. Daar blijven we enkele dagen, daarna sluiten we af in Praag. Via deze site willen we jullie op de hoogte houden van onze avonturen. We hebben er zin in, nog even wat zaakjes regelen en dan in de pedalen. Jullie reacties zijn van harte welkom en zullen een stimulans zijn in onze moeilijke dagen.......... (als die er zijn). Groeten, De Radlers